Verslag wakatobi.

30 oktober 2016 - Margahayu Selatan, Indonesië

Gisteravond hebben we gegeten in een te gek restaurant in Bandung. Zie foto's. Met z,n vieren mijn Chinees contact met zijn vrouw en wij. Het heet atmosphere en die is er echt. On ge lo felijk. Gesproken over de plannen voor duikresort op wakatobi. Dit zijn eigenlijk vier eilandjes waarvan de naam me de eerste twee letters wa ka to bi begint. Het vliegveldje is op wa en dan moeten we een uur met een speedboot naar ka. Dit eiland heeft nog niets. Zij zijn van plan daar houten cabines te bouwen waar toeristen met low budget kunnen verblijven. Het duikgebeuren komt dan mede voor mijn rekening samen met lokale duikers. Het is te gek voor woorden. We mogen het eiland gebruiken en deze Chinese geldschieters regelen de papieren wereld. Zo dronken van de info naar huis. Nu moet ik mijn reis een maandje verlengen en we gaan naar wakatobi om te zien wat we kunnen gaan doen. Nieuw avontuur start snel. Het is nu afwachten op de weersverwachtingen want de boot reis kan niet met ruw weer. Ik heb foto,s gezien van de onderwaterwereld. Heel mooi. Er zijn nog meer plannen maar dat komt nog wel. Vandaag is de vader van de familie waar ik verblijf 100 dagen geleden overleden. De familie komt bijelkaar en ik ook. Raar want niemand spreekt Engels. Hierna gaan we op uitnodiging naar Sari atar. Vulkanische heet water bronnen die je het beste in de avond of in de nacht kan bezoeken. Je ziet vervelen is er niet bij. Nederland moet nog even wachten en ik denk dat ik hier in de toekomst nog vaak zal zijn. Nu vliegreis en visa verlengen dus weer papieren wereld. Groeten vanuit Bandung.

1. Judith:
    30 oktober 2016
    Ok, op het eiland Wa met het vliegveld, zal het zeer luxe resort Wakatobi zitten. En ik dacht 'er is toch al een resort'. Maar het gaat om een nieuw op te zetten resort. Ik wist niet dat het vier eilandjes zijn die Wa Ka To Bi genoemd zijn, zeer apart. En lowbudget zal zijn omdat je nog een uur moet varen naar Ka? En dat lowbudget snap ik echt niet. Hoe komen ze daarbij, daar wordt toch niets aan verdiend! Je zou eerder denken dat ze er een Eco resort van gaan maken voor de verwende toerist die iets bijzonders wil en vooral rust wil. Dus vooral luxe. Is Wa groot genoeg voor de aanleg van een vliegveld(je)? Moet je eens vragen. De zeeen in Indonesie zijn vaak heel ruw dus zal regelmatig niet gevaren kunnen worden en dan zit je met je toerist op Wa in een heel duur resort vice versa. En als je zelf of een van je toeristen medische assistentie nodig hebben, ben je zowiezo 1 uur varen van Wa af. Vooral als je een duikcentrum gaat opzetten. Een decotank heb je dan wel nodig en een helicopter en een paar zodiacs om duikers te kunnen begeleiden. Wel even in je achterhoofd houden. Een vliegveld aanleggen zou nog de beste optie zijn en anders een helicopter platform. Het is heel avontuurlijk moet ik zeggen. Misschien dat Belitung met deze dingen in je achterhoofd een betere optie is. Daar zit je minder geisoleerd dan op Ka schat ik in.

Hoe laat gaan we skypen?

Verder is het wel heeel belangrijk dat je de zeekaart hebt van Ka. Je moet toch op z'n minst weten hoe de stroming loopt. In Amsterdam is een zeekaartenwinkel. Misschien dat Hank daar eens naar kan vragen. En anders wil ik het wel doen. Of vraag eens aan de investeerders of ze een zeekaart meenemen. De kapitein van de boot die jullie zal overzetten, zal die niet hebben denk ik. Maar hij weet wel hoe de stroming is. Ff uithoren Frans.
  2. Judith:
    30 oktober 2016
    een hele eer Frans dat je bij de bijeenkomst bent om de vader van de familie te gedenken. Laat vooral weten hoe dat is gegaan. Heel benieuwd. En natuurlijk ook je bezoek aan de vulkanische heet waterbronnen, heerlijk poedelen. Dat skypen zal later moeten gebeuren gezien je uitnodiging voor de bijeenkomst vandaag, toch? Een fijne en gedenkwaardige dag, groetjes Judith
  3. Judith:
    30 oktober 2016
    oh ik vergis me, vanaf het vaste land is het een uur varen naar Ka.
  4. Judith:
    31 oktober 2016
    dit is de link naar het wiki gedeelte https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_park_Wakatobi
  5. Monique:
    4 november 2016
    Klinkt allemaal heel spannend heel veel geregel om gek van te worden Ja. Leuk dat je zo in de familie wordt opgenomen. Kan niet wachten om alles daadwerkelijk te zien. Hoop dat het berijkbaar is zonder in zn klein binnen lands vliegtuigje te stappen want dat zie ik niet zitten Hahahahaahaha. Wat een prachtig avontuur Frans klinkt als een paradijs. Ik spreek je snel weer xxxx